Klinisch Redeneren

Training “Klinisch redeneren en toepassen SBAR”
Je gaat bij ons de training klinisch redeneren en toepassen SBAR volgen. Een training waarin veel casuïstiek bespreken aan bod komt.

De training is praktijkgericht.

Inhoud
Als zorgverlener ben je de hele dag klinisch aan het redeneren, maar vaak ben je daar niet zo bewust van. Wil je jouw klinisch redeneervermogen versterken en effectief handelen, dan is deze training voor jou! Jij observeert en neemt een besluit over de volgende stap die wel of niet gezet moet worden. Hierbij maak je gebruik van je kennis en ervaring. Hierbij loop je het hele proces door, samen met collega en andere disciplines.

Klinisch redeneren is nodig om in te schatten hoe het met de zorgvrager gaat,  zodat je adequate zorg kan bieden. Door methodisch te observeren en analyseren kun je het probleem bepalen zodat je prioriteiten kan stellen: 

  • Wanneer vraag je je collega erbij of bel je de arts?
  • Wat zijn de redenen voor bepaalde keuzes tijdens een behandeling?

 We starten met de theorie klinisch redeneren volgens de 6 stappen van Marc Bakker:

  • SBAR
  • Verschillende meetinstrumenten
  • ABCDE
  • EWS
  • DOS
  • Pijnscore
  • GDS

Daarna gaan we de verschillende meetinstrumenten en de SBAR toepassen. We bespreken veel casuïstiek.

Doelstelling

  • De stappen van klinisch redeneren benoemen en toepassen
  • Op systematische wijze informatie analyseren en interpreteren om tot een klinisch oordeel of besluit te komen voor jouw patiënt
  • De verschillende meetinstrumenten behandelen  en toepassen en het belang ervan in zien
  • Een zorgsituatie op een gestructureerde wijze in kaart brengen d.m.v. ABCDE methode
  • De communicatie verbeteren door het toepassen van de SBAR en het belang ervan in zien
  • Toepassen LSD methode (luisteren, samenvatten, doorvragen)
  • Casussen vanuit de praktijk bespreken aan de hand van de stappen van Marc Bakker en SBAR toepassen
  • Je voelt je zelfverzekerder in het beoordelen van de gezondheidstoestand van je zorgvragers en het stellen van de juiste prioriteiten in de verleende zorg.

Doelgroep
De training is voor Verpleegkundige niveau 4, 5, 6 en VIG.
Je wilt klinisch redenerende vaardigheden ontwikkelen om de juiste interventie te kunnen toepassen.

Duur training 
De training duurt van 10:00 tot 15:30 uur.

Voorbereiding
Neem je eigen casuïstiek mee naar de training.

Kies een datum